Vinresa 2017

DAG 1 Knivsta – Hamburg
Äntligen var det dags att återigen kasta in  väskan i bilen för en resa ner mot Italien och Frankrike. Självklart är vin och mat temat för resan men även en vecka tillsammans med familjen. Tillsammans med alla mina syskon och deras familjer så har vi hade vi hyrt ett hus för 32 personer, ett stort hus.. nere i Piemonte.
Självklart var det jag som valde område och självklart med både mat och vin i fokus.

Första etappen blev ner till Hamburg, i efterhand kände vi att vi hade kunnat att köra längre men det var ändå skönt att få slippa bilen efter de första 11 timmarna.

Hotellet ligger lite off, men det har en bra parkering, fräscha rum och en fantastiskt frukost. En hyffsad restaurang med något vettigt att äta var det knappast tal om, men en flottig schnitzel och en kall öl gör ändå jobbet.

DAG 2 Hamburg – Stüttgart

Frukosten öppnade tidigt och vi var först på plats. En halvtimme senare satt vi i bilen på väg ner genom Tyskland. Tröttsamma timmar på autobahn och många riktigt dryga köer. Fanns ingenting att se på vägen mer än trafik och sjaskiga mackar. Varför vi valde Stüttgart som andra delmål har jag inget bra svar på. Det var en lagom strecka att köra helt enkelt. Från hotellet gick vi ner på stan och hamnade mitt i en festival på torget. Där fanns massor av kall öl och mattält. Att slå sig ner i solen med en öl och en tallrik rykande fish and chips kändes helt rätt även om det inte alls var vår plan.
Vi hittade även trevlig liten vinbar och fick oss gott glas spätburgunder från trakten innan vi trippade tillbaka till hotellet.

DAG 3 Stüttgart – Alessandria (Piemonte)

Vägarbeten innebär väldigt många köer.. pust.. vet inte hur många timmar vi spenderade i köer innan vi äntligen nådde gränsen till Italien. Vi hade hittat att hyffsat hotell i Alessandria som var den närmaste stora staden till det huset vi hade hyrt.
Vi kom fram i god tid på eftermiddagen och vi fick äntligen uppleva den första semestervärmen. En läskande, kall aperolspritz satt perfekt!

Vi passerade ett par vinbutiker som jag kikade in i, och fick hjälp att plocka ihop en blandlåda av lokala vita viner (framförallt Gavi) som jag var intresserad av att prova. Nog för att vi skulle stanna hela veckan i Piemonte, men det fanns inte tillräckligt med tid för spridda vingårdsbesök. Blandlådorna brukar ofta vara de mest spännande flasorna att prova när man kommer hem, och man få dessutom prova viner från flera producenter.

En liten vinbar lokaliserade vi och slog oss ner för ett svalt glas arneis med lite tilltugg.
Mot kvällen försvann byns invånare och staden blev spöklikt tomt.. dags för en siesta.
Det är ju inget som vi svenskar är van vid, men vi hade inte heller något emot att få gå upp till rummet med AC en stund.

På kvällen dukades det upp ute på gatorna. Trottoarer och torg fylldes av bord och stolar och det kryllade nu av folk. Inte så många turister av vad jag kunde urskilja, men det var fredag och det såg ut som att många hade något att fira.

Urvalet av restauranger var inte stort, och vi kände oss för hungriga för att vara kräsna. En pasta på ett torg i Italien är sällan ett misstag. Cacio e pepe och ett glas barbera.. Perfetto!

DAG 4  Alessandria – Denice (Piemonte)

Efter över ett års planering så var det äntligen dags att få nycklarna till det hus vi hyrt tillsammans med hela familjen. Under dagen så hade de andra av sällskapen anlänt till Italien och befann sig runt en timmes omkrets spridda runt huset.
Jag och Peter var först på plats för att möta upp de andra.

Huset var fantastiskt och överträffade våra förväntningar, där fanns gott om utrymme för alla. För de som ville bada, sola, spela fotboll, laga mat och för de tillfällen när man behöver en stund för sig själv.

För min del spenderades den mesta tiden av veckan i köket, alla i familjen har ett stort matintresse och det blir därför ett stort fokus på råvaror och hemlagat. Det lagades pasta i stora lass, och vi använde även den stora vedugnen flitigt till både lasagne, porchetta och förstås en hel del pizza.

Under veckan hade jag naturligtvis bokat in några vingårds besök.

Det första besöket var till G.D Vajra.
Tyvärr måste jag säga att det inte alls var vad jag hade tänkt mig. Hon som tog emot oss var nog mer anställd för att hon talar engelska än hennes intresse för produktionen.
En snabb visning inne på lagret och sedan direkt till provningsrummet.
Inga djupare presentationer om vinerna, mer bara utfodring och här är prislistan.
För mig gjorde det inte så mycket, deras viner känner jag till sedan förut och jag hade även druckit samtliga viner som vi fick upphällda. Jag vill nog påstå att jag tycker att barolo inte är G.D Vajras starkaste kort, utan att de andra vinerna som de producerar är mer intressanta.

Tråkigt för resten i mitt sällskap, men jag fyllde i så gott jag kunde och förklarade vad de drack och vad som skiljde vinerna åt.
Jag blev förvånad när jag ögnade igenom prislistan, priserna var samma som hemma på bolaget och om jag inte misstar mig så var till och med några av vinerna billigare hemma. Så jag hoppade faktiskt att köpa något detta besök.

Nästa besök var på ODDERO.
Mycket trevligare och mer gästvänligt. Även om jag tycker att själva rundturen var ganska kort och inte så utförlig som jag önskar, så var resten av sällskapet mycket nöjda.
Provningen var generös och hjärtlig. Ägaren som inte talade många ord engelska kom in och önskade oss välkomna.

Samtliga barolos var förstås väldigt unga, men går att dricka redan nu. Barberan kom inte riktigt till sin rätt i jämförelse mot de övriga tanninkraftiga vinerna.

Vi köpte med oss några flaskor av Barolo Mondoca di Bussia Soprana 2007, som passade perfekt till kvällens vedugnsbakade porchetta fylld med färska örter och hasselnötter tillsammans med rostad potatis och en svampsås. Jag köpte även en Oddero Barolo Brunate 2010 magnum, men den följde med hela vägen hem och den får nog ligga några år på rygg.

Tredje besöket hade jag bokat in på La Vite Turchese.
Inte en vingård men en fantastisk liten vinbutik inne i Barolo som jag hittade under min första resa till Piemonte. Stefano och Elisabetta delar med sig av sina kunskap av de har av de lokala producenterna, stora som små. De har även en galet fin ost och charkdisk som de presenterar tillsammans med vinerna.

Stefano presenterade sex stycken viner från olika producenter och gav oss en rundtur runt barolos alla vingårdslägen, från sandjordar, till lerjordar och vidare till grusjordar. På så sätt fick alla känna och uppleva skillnaden mellan vinerna och hur stor påverkan jordmånen har.

En aha upplevelse för de i sällskapet som inte är lika intresserade av vin som jag och Peter är. Så efter ett besök hos Stefano och efter denna provning var det fler i  min familj som fick en större förståelse av mitt fanatiska vinintresse, poletten ramlade till slut ner. Alla kommer nog aldrig att uppskatta en barolo, det är ju inte ett enkelt och klunkvänligt vin, men alla uppskattade provningen.

Naturligtvis plockade jag ihop ett par blandlådor, som sagt.. vill man upptäcka nya producenter så är detta bästa sättet.

I blandlådan hamnade..

2010 Ceretto Barolo Brunate Nebbiolo
2008 Ceretto Azienda Bricco Rocche  Barolo Brunate
2006 Poderi Colla Barolo Dardi Le Rose Bussia
2010 Franco Conterno Barolo Riserva Bussia
2012 Gillardi Barolo Commune di Barolo
2016 Bruno Giacosa Roero Arneis

Ett besök i Piemonte innebär ju inte bara barolo eller barbaresco, det finns även andra intressanta druvor och viner. Det blir väldigt dyrt om man skall hålla sig till de mest kända och högklassiga vinerna, så jag hade även bokat in ett möte på Cascina Tavijn som har sin vingård strax utanför Asti. En liten producent med knappa 20 000 flaskor per år.

Nadia Verrua tog över produktionen efter hennes far som alltid varit mer intresserad av vinfälten och köra traktor, mer än själva vintillverkningen. Till en början hade det varit svårt att som ung kvinna få det förtroendet och det erkännandet, men idag så hade hon helt fria händer. Familjen har fem hektar vinmark där de odlar barbera, grigolino och ruché.

Det blev ett fantastisk trevligt och personligt möte. Vi fick prova hennes viner direkt från faten och satt sedan länge runt bordet och diskuterade.
Hon berättar om hur hon tycker om att laborera och experimentera under vinifieringen, ibland lyckas man och då är det fantastiskt, men ibland blir det inte riktigt som man tänkt. Själva gården är enkel och man gör allt för hand. Det produceras helt ekologisk och hon svavlar minimalt. Allt för att vinet skall spegla ett personligt uttryck.

Etiketterna gestaltar hennes mor (Cascina Tavijn Ruché Teresa ), Nadia själv (Cascina Tavijn Barbera Bandita) och hennes far (Cascina Tavijn Gregolino Ottavio).

DAG 11 Denice – Provence

En fantastisk vecka tillsammans med alla barn, syskon och respektive så kändes det ändå skönt att få rulla vidare på tu man hand, Vi hade ju ytterligare två veckor kvar att upptäcka Frankrike på.img_6197
Med Italien i backspegeln korsade vi gränsen och körde vidare längs kusten innan vi svängde mot Avignon. Redan vid femtiden på eftermiddagen så hade vi kommit fram till hotellet som låg strax utan för Orange. Här var det varmt på riktigt och vi hade inga som helst problem att ta en ”time out” vid poolen och njuta utav lugnet hela kvällen.Orange

Morgonen därpå åt vi en fantastisk fransk frukost i trädgården och begav oss sedan ut på en turné i Rhonedalen. Första stoppet var i vackra Chateuneuf du Pape. Den lilla byn kryllade av vinbutiker så det var bara att vandra runt från butik till butik och prova det ena vinet efter det andra. Vita Chateuneuf du Pape eller vita Rhoneviner i största allmänhet är något som jag inte inte druckit så mycket av tidigare, men något som definitivt kommer att studeras djupare. Mineraliteten och värmen gör vinerna fylliga och eleganta. Det blev ett par blandlådor härifrån, men vi blev förvånade över att vi faktiskt endast hade köpt vita viner. Måste varit värmen..Peter som körde hällde frekvent över sina slattar i mitt glas, vilket gjorde att jag fick väldigt generösa provglas och fnittrade glatt.. innan lunch.

I bakluckan:
2015 Domaine Patrice Magni Cheateauneuf du Pape Blanc Cuvée Roussane
2015 Domaine de Saje Chateauneuf du Pape Blanc

Vi fortsatte vidare mot Tavel, men den i den stackars byn såg vi vare sig någon aktivitet eller vinbutiker. Min kunskap om roseviner är inte alls som den borde, så vi stannade aldrig till utan ställde om gpsen och körde vidare mot Gigondas för att hitta någonstans att äta. Den restaurang jag läst om hade tyvärr stängt, men vi hittade iallafall ett litet ställe med plats i skuggan. Snubblade ner i ett par vinbutiker och hittade fantastiska, fruktiga rhoneviner med stenig mineralitet.. till en väldigt bra peng.

Nedpackat..
2016 Domaine Brusset Côte du Rhône Rosé
2014 Domaine Brusset Gigondas Les Haut de Montmirail
2015 Domaine Brusset Gigondas Les Haut de Montmirail

Värmen och all vinprovning knäckte oss till slut och vi kände oss färdiga för dagen. Eftermiddagen spenderade vi vid poolen och vi gjorde oss en tidig kväll.

DAG 13 Provence – Bordeaux

Tidig morgon och det var dags att bege sig vidare.. kände mig långt ifrån redo att lämna detta fantastiska landskap, men samtidigt mycket förväntansfull inför nästa etapp.
En längre strecka denna gång, nästan rakt över landet..mycket motorväg och många vägtullar.

BordeauxVäl framme var vi hungriga, trötta och smågriniga.. och det var bara tidig eftermiddag ännu. Så vi gav oss ut för att utforska staden Bordeaux.

Fantastisk gammal stad med trånga gränder och vackra fasader. Efter en iskall öl på torget kunder strosa runt och leta vinbarer. Vi slog oss ner vid första bästa och satt i skuggan och njöt av ett varsitt glas medans vi väntade på att restaurangen skulle öppna. Vi hade kollat upp ett litet ställe med bara ett fåtal bord så det gällde att hänga på låset.
Även om vi bara delade en helt galet trevlig ost och charkbricka så kan jag verkligen rekommendera att göra ett besök om ni vill hänga med trevliga viner.. och som sagt.. grymma charkbrickor.

En regnig morgon.. då passar det alldeles utmärkt att ta bilen runt i landskapet och lära sig mer om vindistriktet och dess landskap.

Vi hade inte bokat in några besök utan körde bara planlöst omkring och njöt av de böljande vinfälten. I pomerol stannade vi till och kikade in Chateaux Clinet, vi har primörviner där som vi väntar på att få komma hem. Men än är det inte dax, men vi ville se hur de växer och spana in vinhuset.

Vi spanade in flera av de stora slotten,  Chateau Margaux, Chateau Pichon Longueville, Chateau d Armailhac och Pichon-Longueville.. hänförda av dessa fantastiska slott i all dess prakt.

Mätta av alla intryck gjorde vi en tidig kväll efter att ha ätit en middag på L’Entrecôte, ett populärt hak där kön ringlar sig lång längs gatan, (menyn är så enkel den kan bli.. entrecote med pommes frites och deras hemliga och grymma sås) så gjorde vi korta men intensiva provningar i några av de många vinbarerna. Både vita och röda bordeaux viner som jag önskar att jag hade köpt med mig hem.. eller åtminstone noterat att komma ihåg.

DAG 15 Bordeaux – Angers (Loire)

Återigen en regnig dag och vi packade tidigt in oss i bilarna och for vidare upp mot Loire.
Angers
Jag hade bokat ett litet bed and breakfast inne i staden Angers. Gästvänligt och mysigt i ett litet gårdshus. Väl framme lös solen och vi tog en kort promenad in till centrum, där en kall öl smakade fantastisk. Den magnifika ringmuren, de trånga gränderna, torget där de odlar grönsaker, de små bagerierna.. franskt och vackert. På rekommendation så besökte vi en restaurang, liten med några få bord. Enkel mat.. men fantastisk!
Självklart med lokala viner.

Regnet hade återvänt på morgonen och det fick bli en slottssightseeing längs Loire floden.. och imponerande slott finns det gott om. Vi besökte de två största och i min mening de vackraste.. utav alla de slott vi såg.

Chambord – som ur en saga.. och även modellen för slottet i Disneys film ”skönheten och odjuret”.

Chenonceau – ett av de vackraste och mest populära slotten i Loire-dalen.

Självklart när man besöker Loire så måste man kika in det lokala utbudet av ostar.. fantastiska ostar.. och förstås fantastiska viner därtill. I Tours besökte vi saluhallen och ”Rodolphe le Meuniers” ostdisk. Han har vi flera tillfällen valts till världens bästa osthandlare. I saluhallen fanns även en berömd charkdisk ”Hardouin” där vi köpte pate och korvar.

Väl hemma på vårt bed and breakfast dukade vi upp till picnic vid ett litet bord utanför. Vinerna hade vi köpt i en liten vinbutik vi hittade bara några meter utanför boendet. Enkla viner från lokala odlare men karaktäristiska för området.
En chenin blanc från Anjou (perfekt till ostarna) och en cabernet frank från Saumur (som en smäck till pastej med cornichons).

Tredje dagen så följde vi de små byarna längs floden.. vackert, vackert.. Flera stopp i olika vinbutiker där vi doftade och smakade, fantastiska viner till fantastiska priser. Både torra, söta och mousserande chenin blanc, fylliga cabernet franc och läskande, eleganta sauvignon blanc. Å det finns verkligen mycket att upptäcka i dessa vinområden.
Men nu var dax att fälla sätena i bilen för att göra plats för fler vinlådor.

Inköp..
2016 Marc Plouzeau Chinon Rive Gauche
2015 Domaine des Deux Moulins Coteaux de l’Aubance
NV Domaine de la Perruche

DAG 18 Angers – Isigny-sur-Mer (Normandie)

Det var dags för några dagar av historia och vi körde via Mont-Saint-Michel vidare upp till den lilla byn Isigny-sur-Mer. En by perfekt belägen till alla sevärdheter.

Det finns så mycket att se och jag hade nu i efterhand lagt på en dag för att hinna med LeHavre och Caen. Men vi hann på en dag med Point du Hoc, Utah Beach, Omaha beach, Juno beach, den amerikanska kyrkogården, batterie de longues sur Mer, och D-day museum. Gripande och vackert på samma gång som man rös in på bara skinnet.

Även om man är tagen av historia så kan man inte missa att se hur vackert det är längs kusterna, stränderna och klipporna, all grönska , öppna landskap med betande djur. Det kryllar av gårdsbutiker med ost och cider. Man får heller inte missa ostron och muscadet.

Bästa ostronen man kan hitta.. att utsikten är magisk och att vinet är gott gör inte ont någonstans det heller. Sista kvällen i Normandie njöt vi av solen som gick ner över havet lycklig över att få vara just där och då. Svårt att smälta allt vi fått se och uppleva.
Resan börjar lida mot sitt slut… men först Grand Final.. en semester skall både börja och sluta med champagne!

DAG 20  Isigny-sur-Mer (Normandie) – Epernay (Champagne)

Sovmorgon.. eller nja vi gick upp vid nio på morgonen och packade bilen innan frukost.
Sedan rullade vi med både vemod och längtan tillbaka inåt landet, mot Champagne.
Det ser mycket längre ut än vad det är. Vi tog det lugnt och tog sträckan på under fem timmar. Men väldigt mycket tråkig och lång motorväg.Epernay

Ett inbokat besök hos Diebolt Vallois, en shoppingrunda hos Madame Salvatori (som tyvärr inte lever längre, men hennes barnbarn driver butiken vidare), vinbarer, vinbarer, vinbarer, en rundtur på Mercier, dåliga restauranger, regn och världens godaste hamburgare.. Det sammanfattar våra dagar i Epernay.

Inköp..
NV Gonet-Médeville Champagne Brut Blanc de Noirs Premier Cru

enlight9

Cramant – En by i Champagne där man finner både Diebolt Vallois och Bonnaire

Slutet på en lååång underbar resa med ofantligt många superlativ.. vyer, mat, människor, historia, baguetter, pasta, familj.. och många, många vinupplevelser.
Så mycket vi har lärt oss. Vi har trampat runt bland vinrankorna, sniffat jord, plockat stenar, fotat, sniffat, snurrat och druckit. Att få se jordmånen, uppleva klimatet och njuta dem på plats ger så mycket mer kunskap och förståelse.
Många viner tar vi med oss hem att njuta, när man öppnar dem så kommer vi alltid att föras tillbaka till denna resa och uppleva den igen.