Vinresa 2015

Ibland blir det inte som man har tänkt sig..
Vi hade i flera månader planerat en vandringsresan Tour de Mont Blanc, all utrustning var inköpt och vi hade laddat många kvällar och helger på vandringsleder för att komma i form och för att gå in kängorna. Det skulle bli en spännande tur över alperna med långa dagstripper och övernattningar i hytter på topparna.

Två dagar innan resan var väskor och ryggsäckar packade.. då slår Peters gikt till i foten och det var bara att inse att Peters fot inte skulle klara de långa vandringarna. .. Peter gjorde många försök att kurera sin for enligt konstens alla regler. Han hade fått en dunderkur, men det skulle dröja flera dagar innan den nått sin fulla verkan. Att dricka citronvatten eller att bada fötterna i vinäger.. nej.. det hjälpte inte..
Besvikna och ledsna satt vi och stirrade på packningen.

Vad gör vi nu då? vi hade ju ändå en semestervecka framför oss.
Vi letade efter sista minuten resor, men vi förstod att det ändå inte skulle ge så mycket om Peter inte kunde gå på foten.

Så jag packade snabbt om väskorna, slängde in både dem och Peter i bilen och så drog vi.

Vart spelade inte så stor roll, men jag hade alltid velat att se Frankrike och självklart var jag intresserad av vinerna. Gå kunde ju vi inte göra.. men att bila gör ju ingen fot ondare.

Vi kom iväg redan före klockan 06 på morgonen och vi körde raka vägen ner till Malmö, tog färjan över och vidare ner genom Danmark. I bilen på vägen ner så bokade vi ett hotell i Hamburg som fick bli vårt första stopp, vilket vi nådde ca 10 timmar senare.

HAMBURG

En iskall öl och en schnitzel fick avsluta kvällen efter en lång dag i bilen.

Rummet var rent.. men stank av mögel. De hade nog försökt att dölja doften med parfymstickor, och de lyckades.. iallafall till en början. På morgonen efter duschen var stanken outhärdlig och jag flydde i panikoch vi var snabbt på rull igen.
Vi satte GPSen mot Bernkastel-Kues, Moseldalen.

Långa sträckor längs autobahn, men efter en halvdags körning så landade vi i denna mysiga lilla by där riesling gjorde sig påmind vart man än vände sig.

BERNKASTEL-KUES

En klassisk grön moselflaska låg inslängd bland vinstockarna.

Det första man såg på väg in till byn var Dr.Loosens vinhus.. en favorit bland många.

Vi checkade in på hotellet som var enkelt med fräscht, och en hade en fantastiskt fin frukost.

Nästa stopp blev en sen lunch. Hotellet tipsade om en italiensk restaurang som låg några gator nedanför. Pasta aglio et olio. Gott!

Vi njöt av några glas vin i solen uppe på en terass.. det var varmt ute.. väldigt varmt!

Vackra Moseldalen med de branta rieslingsluttningarna så långt som ögat når..

Trånga gränder och gamla korsvirkes hus i byns centrum.

Runt om i byn på nästan var gata fanns vinbutiker.. Underbart!

I byn ligger Mosel-Vinothek & Wine Museum där man prova en del av utbudet i Mosel och lockas att åka vidare på upptäckter hos producenterna.

Vi strosade runt i den stora källaren och smakade oss fram av de olika vinerna. Om jag inte minns fel så var det närmare 200 viner från lokala producenter presenterade. Alla hade en egen hylla som var numrerad, vinerna stod kylda i behållare med nummer korken så att man skulle hitta rätt vin.

Vi hann inte att gå igenom hela protokollet, men det fanns en hel del som jag fann intressant.

Klockan gick och jag vet inte hur många timmar som spenderades  i källaren, men vi märkte av rätt drastiskt att vi inte hade spottat tillräckligt. Många slattar blir en hel del..

Tämligen runda under fötterna, tagna av värmen och trötta efter bilresan med alla intryck orkades inte någon större middag med. Vi skulle gjort en större research på restaurangutbudet, för det var inte lätt att hitta något spännande menyerna.

Till slut så gav vi upp och beställde in en ostbricka och ytterligare ett glas vin.. (Ostbrickan lämnade övrigt att önska.. )

Vi gjorde en tidig kväll och kom i säng i god tid för att kunna köra vidare dagen efter.

Klockan ringde tidigt, efter en snabb dusch packade vi ordning, åt en rejäl och riktigt fin frukost på hotellet och checkade ut.
Vi började rulla ut från byn  och begår därmed ett stort misstag.. Varför handlade vi inte?

GPSen stod inställd på Alsace- Colmar.. och tanken var att vi skulle slitsa oss tid i lugn och ro längs den vackra vinvägen.. Route des Vins. Vinvägen i Alsace är 170 kilometer lång. Den slingrar sig upp och ner längs Vogeserna i ett kuperat landskap med vingårdar. Man reser genom det vackraste landskap med vinstockar överallt och genom förtjusande små medeltidsstäder, korsvirkeshus med prunkande blomsterlådor längs smala gatorna.
Den här vägen finns inte med i GPSen..
Vi såg de små skyltarna som visar vägen genom byarna, men GPSen skrek och visade oss hela tiden tillbaka till motorvägen. Det blev krångligt och förvirrande. Vi visste ju inte riktigt vart vi var och om vi skulle komma fram till Colmar om vi körde efter vinvägens skyltar. Det hade vi förmodligen gjort. Men det var varmt, vi var irriterade och hungriga, så vi gav vika för GPSen.

Vi fick takvåningen helt för oss själva på hotellet.. utsikt över alla taken.

Colmar kallas också för ”lilla Venedig”.

Man fotas medans man fotar..

Vackra korsvirkes hus

Har man ont i foten får man nöja sig med vatten.. men Peter ser glad ut ändå efter att ha fått lite skugga och bubbelvatten.

Det var mycket godare än vad det ser ut.. en fransk mortadellasallad med senapsdresssing.

Fantastiskt litet hål i väggen med korvar och ost.

Dags för middag.. en liten restaurang precis utanför hotellet som rekommenderats av flera vi stött på i byn.

Självklart skall det ätas Foi Gras på sin första semester i Frankrike, fantastiskt gott tillsammans med rosepeppar. Ett sött glas riesling till.. javisst!

Rökt lax med puylinser och citrusvinägrett

Fråga mig inte vilka ostar som serverades, men de var goda allihop!

Osten som serverades med kummin var fantastik.. rakt in i huvudet!

Och här ser vi den sista kvällssolen går ner bland hustaken. Underbar kväll med massor av god mat och dryck.

Vi hoppade frukosten på hotellet och letade istället upp ett bageri med färdiga baguetter.
Det tjänade vi in massor av tid på.. vidare iväg mot Beaune, vi ångrade oss djupt att vi inte hade handlat något vin med oss ifrån Bernkastel så vi letade ivrigt på vägen ifrån Alsace efter något vinhus längs vägen. Klockan var tidigt så det var inte så mycket som var öppet.
Men vi gjorde en tvärnit vid första bästa vingård vi såg och knackade på.

En totalt för mig okänd producent, och förmodligen även för de flesta andra..
De hade iallafall några Grand Cru viner och de var generösa med öppna flaskor att prova.
Just då tyckte vi att alla vinerna smakade bra och vi köpte med oss ett flertal olika lådor med oss när vi åkte.

Efter provning och att lassat bilen med flera lådor av okänt innehåll fortsatte vi färden mot Beaune, Bourgognes vinhuvudstad.
Efter att ha checkat in på hotellet så begav vi oss ner på stan för att se oss runt.

Vi blev lite osäkra på om vi kommit rätt.. men mitt i en rondell på väg till hotellet dök en mindre frihetsgudinna upp.

Så vackert och tidlöst i sin enkelhet.

I gränderna så har tiden stått stilla.

Det var kvävande varmt och vi hade ingen aning vart vi skulle gå, vad som fanns att se eller vart vi skulle äta, trötta, varma, hunriga och törstiga. Det blev lite irriterat en stund och vi satte oss ner vid första bästa uteplats efter att ha bestämt oss för att ge upp för dagen. Ett svalt glas rose, gav snabbt sorti på nerverna.

Ja, trött och irriterad var ordet.. och länge fick vi vänta på maten. Tur att det fanns vin..

Anka med apelsinsås och potatispure.. och den där spenaten som smakade magiskt gott!
Jag har inte ätit anka så ofta, och då bara hemma i Sverige, så den här ankan var i jämförelse rasande god. Naturligtvis serverades Pinot Noir till.. kan inte säga annat än att det var otroligt njutningsfullt.

Tarte tatin.. nää.. den här gör jag faktiskt bättre själv. För söt, degig och jättestor.

Vårt stopp i Beaune blev inte längre än så. Vi letade febrilt efter vinbarer, enotek eller någon annan plats att få prova lite viner. Men det fungerar inte riktigt så här. Kanske för att vinerna är så exklusiva och för att det krävs inbokade besök.
Önskar att vi hade gjort en bättre research på hur det fungerar när man vill köpa vin på resan och var man skall åka. Bättre koll på restaurangutbudet också. Det får bli något att komma ihåg till nästa resa också.
Jag fick iallafall med mig 3vita och 3röda bourgogne från Aegerter. Ingen aning vad de håller för kvalitet eller hur erkänd producenten är. Men det blir min upptäckt om så där 10år när jag får öppna flaskorna.
Det blir kanske ett minne att skratta åt.. eller att få njuta..

Saint Romain Sous le Château 2012

Morgonen efter fortsatte vi resan mot Chablis. Vägen dit var fantastiskt vacker med böljande grönska och fält.

De höga hjulbenta  transformersliknande traktorerna såg varstans på vinfälten och i byarna.

En mycket liten gemytlig by som fortfarande sov när vi anlände.

Medans vi väntade på att butikerna skulle öppna slog vi oss ned och tog en liten kaffe och såg hur byn sakta vaknade till liv.

Mest trafik såg vi vid det lokala bageriet dit lokalbefolkningen vallfärdade för att köpa baguetter.. fascinerande att se hur många som gick för att köpa sitt bröd på morgonen.
Inte vad man ser hemma i Sverige.

Målet var Laroche, där vi stannade på en provning och köpte med oss en låda.

Efter en blixtvisit i Chablis fortsatte vi mot slutdestinationen för resa till Champagne.

GPSen var inställd på på Champagnebyn Cramant och vinhuset Diebolt-Vallois, vår favoritproducent.

Men väl där såg vi ingen aktivitet och vi trodde att vi kommit fel. Såg bara ut som en lagerlokal och en privatbostad.. (vilket det också var)..så vi rullade besvikna och frustrerade av att inte förstå hur det fungerar när man skall besöka vinhusen.
Bannade mig själv att jag inte kollat upp detta, krävs mer research och planering.

Vi tog oss vidare in till Epernay och checkade in på vårt Bed n Breakfast.
Vi fick ett varmt välkomnande med ett glas champagne med tilltugg.

Efter att ha åkt runt i stan och letat efter vinotek så beslöt vi oss för att åka tillbaka till Diebolt-Vallois för att göra ytterligare ett försök att få köpa några flaskor.
När vi kom dit så såg vi att det stod flera bilar parkerade utanför och vi noterade att det fanns en bil med svensk registreringsskylt. Vi knackade på på dörren till lagerlokalen och blev insläppta, just då pågick en provning och vi ville ansluta. Det visade sig att det var en svensk familj på besök som hade bokat en provning, och det kunde ju inte bättre.
Provningen hölls av Jacques Diebolt himself till vår stora lycka. Hans engelska var bra även om han själv tyckte att det var svårt att förklara vinifieringsprocessen. Kvinnan i den svenska familjen talade lite franska och kunde hjälpa till  att tolka och jag hade koll på vinifieringen så vi kunde hjälpa varandra att tolka.
Jacques är helt fantastik och jag tyckte om honom direkt, en gentleman ut i fingerspetsarna precis som man förväntar sig av fransmän, och han påminner starkt om min egen far. De hade säkert funnit varandra direkt.

Vi provade flera av deras champagner och de är alla riktigt bra, men Fleur de Passion är något alldeles extra. Medans den andra familjen gick för att välja sina flaskor så talade vi en stund med dottern Diebolt samt en annan svensk inköpare från Primewine som var där på besök. Vi fick förmånen att smaka på den nya årgången (2007) av Fleur de Passion som släpps i november 2016. Medans vi lyfte våra glas mot läpparna stod med ett leende och med hög förväntan och väntade på vår reaktion.. magiskt! Helt underbart! De log förnöjt och instämde.. de har själva höga förväntningar på denna årgång.

Det kändes fantastiskt att vi inte missade detta besök och jag var lycklig när jag blev inbjuden i huset av Jacques för att betala våra flaskor. Aldrig har det känts så bra att dra kortet och betala åtskilliga tusen för några flaskor vin. Det var så personligt och nära att få sitta på hans stökiga kontor bland alla papper, och få handla direkt av producenten efter att han stolt bjudit  och berättat om sina viner. Inte precis som att handla på systembolaget hemma, det är ju verkligen ingen som helst värdig känsla.. så känslolöst och sterilt med noll värdighet av produkterna.
Hit kommer vi att återvända många gånger.

På kvällen irrade vi runt i Epernay för att leta en restaurang, men allt verkade stängt.
Öppet var bara små uteserveringar som serverade enklare måltider.
Det var stekande hett fortfarande vid 22 på kvällen och vi var hungriga som vargar. Ingen bra kombination. Så vi åt en smörgås och gick sedan tillbaka till rummet och somnade tidigt.

Morgonen efter var det dags för hemfärd och vår värdinna på B&B tipsade om att åka förbi till den producent (Julien Chopin) som hon hade serverat oss av kvällen innan. Hon ansåg dem själva som väldigt prisvärda och det var en god vän till familjen.
Varför inte tänkte vi.
Så vi äkte dig och välkomnades in på en provning. Som svensk känns det ju lite fel att sitta och prova champagner så tidigt på morgonen, men man får tänka på att spotta.. även om det tar emot.

Bak i lokalen så stod familjen och korkade flaskor.

Efter provning och ytterligare några lådor vin i bakluckan så var det dags att bege sig hem mot Sverige igen. Vi övernattade i Hamburg och sedan var vi hemma igen.
En fantastik resa som jag aldrig kommer att glömma. Vår första riktiga vinresa! Även om det var struligt och bökigt när man inte vet hur man skall gå till väga så lärde vi oss massor!
Till nästa resa skall vi planera bättre, boka besök på vinhusen, kolla upp restauranger, och ha mer utrymme i bilen. Totalt fick med 86 flaskor vin med oss hem varav hälften var champagne..och  endast 3 flaskor röda viner. Vi missade säkert massor, men de itryck vi fick räckte för ett par glada amatörer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )